Tillriksantikvarien har anmälts, att utfyllningen af den i klippan sprängda vallgrafven utanför södra delen af ringmuren, närmast ruinerna af Visborgs slott, på snaste tiden så tilltagit, att fara vore, att den fornlemning, som denna klippgraf utgör, snart skulle vara blott ett minne, hvarför riksantikvariens åtgärd påkallats häremot likasom mot sopafstjälpandet i grafven utanför öster närmast gångporten ut till skolan.
Med anledning häraf har riksantikvarien hos k. m:t hemstält om förbud mot den södra grafvens fyllande samt om förständigande för vederbörande att låta borttaga den fyllning, som blifvit nedkastad i grafven.
Genom länsstyrelsen har magistraten anmodats att afgifva yttrande öfver denna framställning.
För dagen vilja vi rörande detta, som det tyckes, ganska brydsamt vardande ärende, endast anmärka, att fyllningen i södra grafven skett allt sedan 1879 med tillstånd af såväl drätselkammare som magistrat, så att skola vederbörande nu tömma fornlemningen lära de väl få taga i både med handskar och vantar.
Gotlands Allehanda
Fredagen den 30 Oktober 1896
N:r 167