åtföljd af ett ymnigt snöfall, utbröt härstädes natten till i fredags och fortfor att rasa hela lördagen samt natten till i söndags. Samtidigt härmed sjönk termometern ett par grader under fryspunkten, och vi fingo ett riktigt vinterväder. I natt lugnade det emellertid af, och idag är vädret godt, och termometern har åter stigit öfver fryspunkten.
Stormen förorsakade naturligtvis en del rubbningar i ångbåtstrafiken. Ångaren Polhem, som skolat afgå härifrån i lörkväll, måste sålunda kvarligga tills i går morgse vid 9-tiden, då den afgick. Polhem skulle nog godt hafva tagit sig fram ute på hafvet, men då den var ganska styft lastad, var det förenadt med stor fara att söka passera »gattet».
Ångaren »Visborg» inkom hit i morgse betydligt försenad och beklädd med ett tätt lager af is på master och skrof. Den har haft en hård dust med hafvet under sin resa från Stettin.
Bästa turen hafva ångarne Tjelvar och Gotland haft, i det de haft, visserligen hög sjö, men god vind, hvadan de båda inkommo hit i vanlig tid.
Att under ett sådant oväder som de senaste dagarne härjat en del sjöolyckor äro att befara är gifvet. Så fruktar man att skonaren Roker, hemmahörande här i Visby och förd af kapten Karlström, har råkat ut för något missöde. I torsdags e. m. iakttogs den nämligen kryssande härutanför. Men så kom stormen och man bar sedan dess hvarken hört eller sett något af fartyget som dock tros ha lyckats hålla sjön.
Äfven har man misstankar om att Fåröfartyget William, kapten Bogren, skulle ha träftats af någon olycka. Fartyget afgick nämligen för flera dagar sedan från Fårösund på Visby, men har ej sedan, trots efterspaningar, hörts af i någon hamn, och man hyser allvarliga farhågor för det samma.
I Visby hamn ha, dess bättre, under stormen inga missöden inträffat.
Gotlands Allehanda
Måndagen den 30 November 1896
N:r 185