Årsmöte med Gothems J. U. F.- avdelning

hölls i lördags vid Båtare, där herrskapet Nährström ställt sitt hem till förfogande. Omkr. kl. 20, då mötet skulle taga sin början, hade ett 40-tal medlemmar infunnit sig. Efter att mötet inletts med Gotlandssången tog avd:s ordf. till orda och gav en återblick på vad som under det gångna året sig tilldragit inom avdelningen. Om föreningens verksamhet kan erinras följande: Avdelningen har under året anordat skidtävlan, terränglöpning, växtkännedom, tävlan i betgallring samt en kurs i konservering. Studiecirkeln har tyska språket på sitt program. Vidare har avdelningen haft egen potatisodling, som bidragit till att stärka dess kassa. Avdelningens medlemsantal är omkring 50.
Sedan styrelse- och revisionsberättelserna föredragits och ansvarsfrihet beviljats den avgående styrelsen vidtog val av styrelse- och övriga funktionärer för år 1943. Till ordf. omvaldes Stig Johansson, till vice ordf. nyvaldes Tage Andersson, till kassaförvaltare omvaldes Emmy Jakobsson och nyvaldes Sylvia. Engström till sekreterare och Margareta Eriksson till vice sekreterare. Till studieledare omvaldes Arne Eriksson. Styrelsesuppleanter blevo Simon Engström och Gösta Jakobsson. Till lokalledare valdes Simon Engström oeh till revisorer Britt Eriksson och Fanny Norrby. Till tävlingsledare valdes Nils Vahlgren resp. Astrid Olofsson. Att representera avdelningen vid distriktmötet valdes Stig Johansson o. Sylvia Engtröm. Ruteombud blev Evert Olofsson, Bengt Jakobsson och Georg Hallberg med Ingrid Nährström som ledare. Till teaterledare valdes Anders Johansson, till sångledare Emil Andersson, till studieorganisatör Tage Andersson, till kvinnlig ledare i arbetskommittén Emmy Jakobsson och till ledare i allmän idrott Gösta Jakobsson, Nils Vahlgren och Astrid Olofsson.
När förhandlingarna undanstökats hade programkommittén en del att bjuda på. Det första var ett härligt kaffe, som förtärdes under glad stämning. Programmet i övrigt upptog bl. a. lek och dans, uppläsningar, vidare spelades en humoristisk sketch, som mottogs med jubel. När så tiden var inne för uppbrott, avslöts mötet av ordf., varefter gemensamt sjöngs ”Du gamla, du fria”.
Samtliga medlemmar vilja till värdfolket och övriga som under året lämnat sitt stöd åt verksamheten framföra sitt tack.

Gotlands Allehanda
Torsdagen den 14 januari 1943